Sunday, 19 September 2010

raya!!


assalamualaikum...
lame t'tangguh nk post entry ni..nasib balik maktab awal, then bolehla sambung berblog sakan. makin tua ni makin malas nak ngadap skrin ni.sembang lagi best tambah bila semua adik beradik berkumpul. kalau bukukan cerita, rasanya dah tebal macam tesis. macam-macam cerita. bayangkan 7 beradik, xmasuk lagi yang lain-lain..tengok anak-anak buah makin membesar, rindu zaman raya dulu2.zaman sekarang, diorang xjalan kutip duit raya dah.semua ikut mak ayah je. tunggu orang datang rumah bagi duit raya. ingat lagi.kalau dulu, abis je orang sembahyang raya, terus xdan2 p rumah orang. orang xsempat nak sampai rumah g.geng2 kami dah tunggu depan pintu rumah.petang semua pulang ke srang.lambat duit raya..kira ramai2. best oo.malam sebelum raya pakai inai, main mercun, agenda wajib tu. tapi zaman sekarang, xde dh..

2 hari sebelum raya..
rumah dah meriah..haziq,hadi, hakim n hanif balik.malam sehari sebelum raya, sembang dengan haziq..ajak diorang main bunga api.acik punya la semangat.beli bunga api kat penang. beli kt chawrasta. ajak la si haziq n hadi main..haziq punya la cerita.dia cakap dia suka main mercun bola..xpela, alkisah ajak la diorg main..tiba2, haziq takut nak pegang bunga api..adik dia, si hadi lagi hebat.lagi berani..dlm hati..alahai budak zaman sekarang..nk pegang bunga api pown takut. baru bunga api..dah la laki.malunya jadi mak cik korang..haha..xr..tapi kesian, betapa kurang meriahnya raya zaman sekarang.ingatke kita yang tua ni je rasa xmeriah..bdak2 pown..adam plak, bru 1tahun 8bulan..punyala semangat main bunga api..jerit punya la kuat sampai satu kg tau cucu-cucu ustz ismail main bunga api.nasib polis xmai..nasibla ada budak-budak kecik 2..kalau x, lagi la xrasa macam raya.at least, ada diorg, rasa jgak meriah..jerit sana, nangis sini, ada yang mengamuk xnak puasa time hari last puasa tu.hadi r tu..lawak je bila piki balik.

 haziq n hadi

 baby hanif

 shakir n adam

xcukup corum, sorang g..mamat..

 this is the only unspoiled pic..tgk tangan buadak kecik tu..hujung2 je..penakut yg amat..
1st Syawal 1431H
Raya pertama memang selalunya kat rumah.memandangkan ada yang dah kahwin..dh ada second generation.kalu balik rumah tok sure runtuh la rumah dia. selalunya petang raya semua balik kg. kg kteorg kat kedah.selalunya balik kg mak je.kg uya, xmasuk dalam list coz xde sape2 dah.petang g rumah kakak-kakak uya.uya ngan kakak-kakak dia ngam macam isi ngan kuku.pagi raya xrasa sangat macam pagi raya..tambah bila dah besar ni. kalau dulu zaman budak-budak..bangun awal..pukul 5.30 camtu t'cegat depan pintu bilik air.dulu zaman muda, raya kat umah tok..bila start ada anak buah..raya kat rumah sniri.kat taiping..taun ni sama macam tahun lepas. tiada solat sunat aidilfitri dalam diari syawalku..sedih tapi adat la kan.adat menjadi dewasa..maybe sebab ni la rasa kurang meriah..nasib ada baju baru, dengar orang takbir..alhamdulillah, masih wujud semangat raya 2 walaupun sikit..yang melemahkan semangat adalah duit raya, duit raya sikit..xpe r..bestnye jadi adik..duit raya banyak...dia sorang je budak antara kami 7 orang..yang lain semua dah lepas kalau nak kahwin..cuma duit dengan kemampuan je xde..so, blajar n keje la dulu.baru piki bab tuuuuuutttttttt....hari raya pertama dimeriahkan dengan acara tangkap gambar banyak2 + makan banyak2..makan sampai kemb0ng.ending hari pertama syawal,tido kat rumah tok..best..


 location~belakang rumah tok..bawah pokok durian.tempat main masak-masak zaman muda remaja dulu.
photographer~mat in
gear~pda 
kononnya nak suruh candid, macam dalam mag tu.photographernye laki.arahan plik2..suruh angkat kaki la..jadi nenek kebayan la.yang kakak i, ikowt je la.asal ada banyak gambar.kalau x sayang la b'siap, b'solek lawa2..pakai bedak 2 kilo..b'solek 2 jam depan cermin besar skali kat umah. cermin kalau boleh nak sorang satu.sorang suluh muka dekat sejam..



my sis slumber je duduk atas tanah, padahal, banyak najis ayam kat situ..bkan yang biasa pulak tu..yang paling berbau tu..faham kn..tp sebab gambar..dia xkisah..

 
 kat rumah mak long.g baraya ngan tuan rumah n kambing-kambingnya, actually, ni lawatan tengok kambing..nk pilih kg akikah adam

2nd  Syawal 1431H
Semua burung pulang ke sarang..semua balik rumah. saudara-mara datang.nasibla kami semua perempuan melayu terakhir.so, bertuah la saudara mara kami..dihujani makanan.**puji kaum seniri..hari masak makan..bayangkan, berat i naik 2 kilo dalam masa 6 hari.so, skrang berat i 39 kg.sejuk hati dengar ek..xla kurus macam cicak kobeng..

5th Syawal 1431H
girls day out 
kteorang boring sangat dok umah. actually, my elder sister wanted us to join them visiting their friends..cik onyet, tiger dll..tapxnak la, sebenarnye, kteorang nak g makan a&w..kui2..lagipun, bile lagi nak kuar cam2 .minah nak g uk 2 mggfu g...pasni susah r..dye orang kuat program melepak kami..heheh..here are are  few products of our project..at first, we just agreed to go to the taiping central as that was the suitable place for our loitering day..then, time goes as slow as kancil moving on the road, so we decided to enjoy our day at lake garden..kueng2.



i'm the photographer.santik kn this picture.


hiiiiiiiiiiiiiiiiii,,,,,ni pic tuan blog ni..klu nak tau la.yang merepek macam2 tu die la

my beloved mmuahhh sister....xlame dh nak tengok die nangis kat airport..

1 comment:

schueism said...

syera da pandai melalut kat blog skrang...heheheheheheehhe