Assalamualaikum,
alhamdulillah...
may Allah bless you all my dear friends..
it was my first experience but by considering at the way they treated me, i felt like it wasn't my first time with them. they treated me well just like their own sister. i was one of the newbies who knew nothing about facilitating.alhamdulillah, i'd them to show me and lead my way.
dealing with hundreds of teenagers weren't an easy job as you need to try to understand them without making faces or turning into angry.talk slowly.smile at them. hug them. greet them.then only you would feel their acceptance.
...........................................................................................................
remaja sekarang bukan macam remaja dulu2..(ayat macam tau remaja dulu2 camne). diorang ni sangat mudah dipengaruhi oleh persekitaran dan orang yang mentarbiah termasuklah ibu bapa, guru2 dan rakan2.contoh, ada seorang adik datang..
kakak, boleh x kita sembang personally..kite 2 orang je.ana dengan berbesar hatinya..boleh, japg ek..otw nak g dewan.dia nak menceritakan kisah hidup dia di sek yang penuh dengan kekusutan.bila pegangan agama jadi no 2 itulah jadinya.kata2 yang agak pedas bila difikirkan kembali.namun, tiada jawapan yang sesuai untuk dijadikan jawapan buat soalan adik tersebut..mungkin disebabkan kekhilafan diri ini yang masih baru di dalam kerjaya dakwah.
tiba2 baru tersedar yang nasihat tadi agak keras bunyinya lantas maaf dipinta..
adik takut Allah x. adik kalau ada musuh dan tiba2 musuh adik suruh adik buat benda yang adik xrela dan xnak..adik nak buat x..jawapan yang diberi semestinya tidak.lalu ana kaitkan dengan masalah adik tadi..syaitan itu musuh kita..jangan diikuti syaitan laknatullah itu..solat itu kewajipan.bolehkah kita dirikan rumah tanpa tiang..solat itu tiang agama..jangan kita sengaja atau tidak sengaja tinggalkan..malas bukan alasan..syaitan bukan penghalang.nafsu jangan dipedulikan.kita ada senjata.gunakan senjata kita..
itu yang sempat ana wasiatkan buat adik tersebut..hati ini ingin memanjangkan perbualan dab terus menelami masalah adik tersebut..masa mencemburi namun harapan mula bersemi.jauh di sudut hati ku doakan yang terbaik buat saudara seislamku itu..moga kau cemerlang dalam peperiksaan yang bakal menjelang.dan juga buat adik2 yang lain..pesanan ana buat mereka adalah pesanan untuk diri ana juga..jangan tingglakan solat dik..solat itu tiang agama, alquraan dan as sunnah itu jantung kita..
soalan kedua
akak macam mana nak berubah? tersentap seketika.mencari jawapan yang sempurna agar adik tadi xlagi tertanya.jawapan ku mungkin xmenepati soalan mereka.bagiku jawapan itu ada pada kita sendiri.sejak lahir kita diajar tentang agama.kalau bukan di rumah, di sekolah..bersama rakan2.kuasa untuk berubah ada di tangan kita. jika kita yakin dengan hukum Allah. kita sedar bahawa kita hanyalah hamba.hati yang kudus itu akan terdetik untuk berubah.tapi jangan lupa uasaha perlu ada..carilah sahabat yang boleh membimbing..cari penunjuk arah..cari ilmu..kuatkan hati.pekakkan telinga kerana kriikan xkan pernah lekang daripada mulut manusia. pedulikan mereka. ana mampu berdoa dan memberi nasihat tapi ana xampu mengubah manusia kerana kuasa itu di tangan mereka..mohonlah kepada Allah s.w.t agar dilembutkan hati.dibukakan pintu kebaikan..dijauhi kemaksiatan serta keburukan dunia..
rindu saat itu..
dear friends,
thanks for the memories and the priceless experiences.
No comments:
Post a Comment